Proč nepíšu blog na facebooku

6.8.2015 | Autor: | Publikováno v Internet, Podnikání

Technologie dovolují psát každému. Nejen diskuse pod články internetových deníků, magazínů a blogů. Založit si vlastní blog je jednoduché. Nebo profil na Facebooku a hned můžete zveřejňovat nejen statusy o ranní stolici a odpolední kávě, ale i doprovázet je fotkami svého koťata, své kočky nebo co jste měli na večeři. Tak proč pak raději platím hosting, učím se spravovat wordpress, ale stále nepíšu na Facebooku, nedávám tam své fotky a proč byste to neměli dělat ani vy?

Když si založím vlastní blog na vlastní doméně a vlastním placeném nebo bezplatném hostingu, sám určuji, co kdy napíšu, jakou fotku přiložím a pokud si to rozmyslím, mohu to zase smazat. Rozzlobila mě přítelkyně a stala se bývalou? Na truc pověsím na web nějakou její nepříliš povedenou fotku. Když mě vezme na milost, článek smažu, fotku odstraním a modlím se, aby jí někdo neřekl, že tu fotku u mě na webu viděl.

Myslíte si, že to tak funguje i na Facebooku? Skutečně? A četli jste si podmínky používání Facebooku? Tak si jistě pamatujete, že jste souhlasili s tím, že pokud obsah odstraníte ze svého profilu, ve skutečnosti se nesmaže, jen přestane být zobrazován. A jistě si pamatujete i to, jak je to s autorskými právy k zaznamenaným fotkám, však?

Když „najdete na Googlu“ obrázek, který se vám hodí do vašeho postu na blogu, můžete v případě velkého úspěchu vašeho článku očekávat email od autora fotografie nebo jeho právní kanceláře, která ho zastupuje, případně zastupuje fotobanku, která má práva na prodej fotky, že jste porušil autorská práva a z požadované cifry se vám zatočí hlava. Nejen filmy z Holywoodu a empétrojky, ale i fotky a videa z mobilu a i tento text jsou autorská díla a podléhají ochraně, nikdo vám nemůže vaše „díla“ jen tak kopírovat a používat je.

Kromě Facebooku.

Jak je to možné? Protože jste mu to dovolili. Souhlasili jste s tím, že obsah, který jste nahráli, může být dále použit. A ne jen Facebookem ale i spolupracujícími firmami. Překvapilo by vás, kdyby se vaše fotka „Já a moje holka pod Rozsutcem“ objevila v reklamě na balónové lety, čokoládovou tyčinku nebo vložky? Možná by vás to i potěšilo, ale ve světě reklamy by autor fotky za takové užití dostal slušný balík dolarů nebo euráčů. Kolik vy?

Když umíte fotit, nebo se vám i podaří jen jedna fotka, tak při prodeji na komerční použití vždy víte, kam ta fotka půjde, kde se objeví. Chtěli byste účinkovat v reklamě na porno server? No, ne každému je příjemná představa, že se jeho tvář objeví v této souvislosti. Váš šéf je možná seriózní člověk, a možná se večer dívá na prasečinky. A ráno Vás propustí z práce. Já vím, on je větší hajzlík, když se na to dívá, než vy, jehož fotka se tam dostal bez vašeho vědomí, ale víte jak je to, větší pes *ebe. A vysvětlujte sousedům…

Prostě se mi nelíbí, že tato sociální síť si může dovolit věci, které se příčí dobrým mravům i zdravému rozumu. Jen proto, že si to dala do svých podmínek používání, které skoro nikdo nečte, jen je odklikne. Aktualizace (zhoršení ochrany uživatele) proběhla na jaře 2015, zaregistrovali jste to? Obsah, který jste nahráli a chcete odstranit, nezmizí. Nelze ho fyzicky smazat, nepřestane existovat. A dokonce ho může někdo používat. Nemáte nad tím kontrolu. A někdo na tom vydělává aniž že by se s vámi podělil.

Facebook má obrovské zisky. Myslíte si, že jen z toho, jak se vám na pravé straně obrazovky objevují stupidní reklamy na věci, které nepotřebujete? Říká se, že prodávají fotky i do reklamy. Když běžný fotograf fotí člověka a jeho tvář se má objevit v jakémkoli médiu, musí být doložen písemný souhlas modela / modelky i s určením použití. Samozřejmě doprovázen příslušným šekem. Kdy vám Facebook poslal nějaké peníze?

Povrchnost je samozřejmost

Spousta lidí, kteří na Facebooku publikují, tvrdí, že to dělají proto, že tam mají vysokou čtenost, kterou by na vlastním blogu budovali dlouho. Systém lajků a přátel zajistí, že se nový příspěvek na vašem profilu zobrazí i jiným lidem.

Bejvávalo.

Facebook neustále snižoval procento lidí, kteří váš příspěvek viděli i tehdy, když nebyly právě na vaší osobní stránce. Dnes jsme se dostali do situace, že ho vidí cca 7% lidí. Ještě loni jste mohli počítat s 15 procenty. Proč?

Pokud máte sto přátel a napíšete zprávu, že darujete štěňátko do dobrých rukou, přečte si to sedm lidí. Pokud za týden chcete darovat staré křeslo někomu na chatu, uvidí to jiných sedm lidí. Že jste se rozhodli s přítelkyní zasnoubit se dozví dalších sedm lidí. Že vám nikdo negratuluje? Nikdo to neví…

Chcete, aby to vědělo více lidí, všichni přátelé? A i ti, kteří ještě nejsou vaši přátelé? Chcete zveřejnit zprávu pro tisíce lidí? Zaplaťte. Proto.

A to nemluvím o tom, že při nynějším systému „každý s každým kamarád“ je i při sedmi procentech tak mnoho příspěvků na timeline, že lidé si přečtou jeden odkaz za druhým a po chvíli zapomenou, co četli. Máte na Facebooku stránku o pěstování Bonsai? Myslíte si, že bude hojně navštěvovaná? Zkušenosti ukazují, že si lidé kliknou na odkaz, přijdou k vám přečtou si post a kliknou „Zpět“ a už klikají na jiný odkaz, aby tam udělali totéž. V podstatě je nezajímá, co píšete, co vás trápí nebo co vás zajímá. Je zajímá, co je nového. Co to je je jedno. Takže ano, kliknou, přečtou a odejdou.

Dokonce když máte na facebooku odkaz na článek na webu mimo facebook a na nástěnce zveřejníte krátký text a odkaz, tak z těch sedm procent si pár lidí si klikne, přijde na web, přečte článek a vrací se zpět na facebook hledat jiný nový odkaz. Mám ověřeno, že ačkoli je to blog na téma, které ty lidi zajímá, sami aktivně hledají o tématu informace a znají váš blog, tak nejsou schopni přečíst si související články na blogu uvedené pod článkem, ale vracejí se na Facebook. A pak vám při osobním rozhovoru říkají, že by chtěli info … které máte na webu. Ale jelikož se jim neobjevila na jejich Timeline, tak pro ně tato informace ve vašem článku na blogu zůstala utajena. Co není na (jejich) facebooku, to neexistuje. A není to tam, protože jste Facebooku nezaplatili.

Je to přesně jako když někdo řekne, že nemůže být sám, že potřebuje lidi a pak se prochází po náměstí, kde jsou tisíce lidí, ale nikoho nezná, s nikým se nevyprávěl. Ztracený sám mezi tisíci. Není lepší být v malém městě, kde jsou jen stovky lidí ale znám je, mohu s nimi prohodit pár slov, cítit se dobře mezi svými?

Publikovat na Facebooku je drahé

Když si chcete jen tak „plácat játra“ a ventilovat každou hovadinu bez ohledu na to, jestli to někoho zajímá nebo ne, klidně pište dále na facebooku. Pokud máte pocit, že vaše info jsou zajímavé nebo důležité a sem tam přidáte vlastní fotku, to bych si rozmyslel. Ani tisíce přátel v seznamu vám nezajistí vysokou čtenost vašich textů.

Pokud totiž chcete, aby vás četlo mnoho lidí, musíte zaplatit. Není to mnoho, pár desítek korun za článek. Pokud píšete dva články týdně, tak do půldruhého tisíce korun měsíčně se vejdete. Pokud neprodáváte cetky nebo obnošené šatstvo po dětech (a tedy vyděláváte na Facebooku), tak za ty peníze můžete mít doménu a hosting svého blogu na více, než rok. Za ten rok si i bez reklamy přes Google a Seznam své čtenáře najdete a pokud píšete opravdu dobře, tak na reklamě na webu ještě i vyděláte. Pravda, na to už byste měli mít firmu a pro Google Adsense být identifikováni pro DPH.

Tak proč bych si měl nechat krást obsah a ještě i platit za to, že si to někdo přečte? Někdo, koho to možná ani nezajímá, ale je to „nové“? Když to můžu jinde psát pro lidi, kteří to čtou rádi a ještě být za to placený.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Autor:

Spravuji tento i mnoho jiných webů, pokud máte zájem o spolupráci, neváhejte mne kontaktovat.

Tento autor zde publikoval zatím 68 článků.

Napsat komentář