Jak najít čas na práci i na rodinu?

13.5.2011 | Autor: | Publikováno v Podnikání

Většina lidí tvrdí, že trpí nedostatkem času. V dnešní hektické době není vůbec jednoduché obstát, zejména když je člověk neustále nucen odvádět vyšší a vyšší výkony a musí vydělávat peníze na to, aby se uživil. Hodně často ale lidé žijí v jakémsi sebeklamu a ve skutečnosti mají času dost, jenom s ním neumí hospodařit.

Jak si správně naplánovat čas

V jednom z minulých příspěvků jsem psal o systému organizace práce do časových bloků po 25 minutách. Tímto způsobem lze dosáhnout skutečně obrovského zvýšení produktivity a efektivity. Pokud k tomu přidáme dodržování dalších důležitých zásad, zcela určitě zjistíme obrovské rezervy, které v hospodaření s časem máme.

Hlavní zásady hospodaření s časem

Čas je jednou z mála věcí, které máme všichni naprosto stejně. Někdo může mít více nebo méně peněz, ale času máme všichni stejně a plyne nám všem stejně. Proto bychom se měli naučit ho využívat co možná nejúčelněji. Jak na to si povíme v tomto odstavci.

Zásada první: Pořádek na pracovním místě a v počítači

Pokud pracujete na počítači a máte na ploše desítky nepoužívaných programů, ztrácíte čas hledáním správné aplikace nebo souboru. Pokud při každém hledání ztratíte 10 sekund, za týden díky nepořádnosti můžete klidně ztratit několik desítek minut. Proto si nejprve udělejte pořádek na pracovním místě a v počítači tak, abyste nejpoužívanější aplikace měli stále po ruce a nemuseli je pořád někde hledat.

Zásada druhá: Nenechte se rozptylovat

Pokud děláte na počítači a jste současně připojeni k internetu a e-mailu, ztrácíte každý den obrovské množství času tím, že neustále sledujete maily, čtete zpravodajství na internetu nebo planě plkáte na Facebooku či Twitteru. Proto se vždy před započetím práce ujistěte zda máte otevřenou pouze aplikaci, kterou potřebujete a všechno ostatní, včetně e-mailového klienta jednoduše zavřete. Důsledným dodržováním tohoto postupu dokážete ušetřit i hodinu z pracovní doby denně. Je jenom potřeba přestat neustále kontrolovat e-mail, zda vám náhodou někdo nepíše nebo po vás něco nechce. Totéž platí pro telefon. Klidně si vypněte zvonění, pokud potřebujete vykonávat práci, která vyžaduje vaše soustředění. Nic není tak horké, aby to nemohlo pár minut počkat.

Zásada třetí: Věnujte každému úkolu pouze vymezený čas

Každý den byste si měli stanovit seznam úkolů, včetně času, který jim hodláte věnovat. Větší úkoly je potřeba rozdělit na menší a snažit se každý den udělat alespoň kousek. Pokud z nějakého důvodu nestihnete splnit to co jste si předsevzali, nepřetahujte, ale prostě úkol skončete a dokončete ho druhý den ve stanoveném čase nebo až po splnění ostatních úkolů. Pokud si zvyknete takto pracovat ušetříte obrovské množství času a frustrace. Časem totiž i velký úkol dokážete splnit a budete vědět, že když uděláte každý den kousek, posunuli jste se o ten kousek k celkovému cíli, což je nejdůležitější.

Zásada číslo čtyři: Dodržujte pracovní dobu

Vždy se snažte končit v práci přesně v čas, kdy vám končí pracovní doba. Jak říkává můj strýc: „Kdo je v práci přesčas je lempl, který si neumí zorganizovat čas a priority“. V duchu zásady číslo tři se tedy nestresujte tím, pokud nestihnete všechno, běžte si domů odpočinout a věnovat se rodině a druhý den pokračujte s novou energií.

Pokud budete výše uvedené zásady dodržovat udržíte si nejen duševní, ale i fyzické zdraví a budete šťastnější a spokojenější.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Autor:

Říkají mi Lacertus, protože vypadám jako čert. Ve volném čase se zabývám internetovým marketingem a provozováním několika různých webových projektů.

Tento autor zde publikoval zatím 148 článků.

Napsat komentář